Гаранция

1. Въведение

1.1 Кои сме ние и как можете да се свържете с нас?

Ние сме GIZMANIA s.r.o., ID №: 24208230, със седалище на адрес Bubenské nábřeží 306/13, Holešovice, 170 00 Прага 7, регистрирана в Градския съд в Прага, дело № C 188745 (наричана по-долу "ние" или "GIZMANIA"). В електронния магазин https://www.gizmania.bg/ ние Ви предлагаме стоки (електронният магазин се нарича още "магазинът"). Ако поръчате стоки от нас в магазина, ние действаме като продавач спрямо Вас, а Вие действате като купувач.

Ако искате да получите помощ за нещо, можете да се свържете с нас тук:

  • Телефонен номер: [+4206078396]
  • Електронен адрес: [info@gizmania.cz]
  • Адрес на доставка: [Gizmania s.r.o., Bubenské nábřeží 306/13, Hall No. 27, 170 00 Prague 7 - Holešovice]

1.2. Кой сте вие?

Можете да бъдете както човешки същества (физически лица), така и юридически лица. Можете да бъдете потребители или предприемачи. Но основно вие поръчвате стоки в нашия магазин (наричани по-долу "вие").

  • Кой е потребител?

Всяко лице, което сключва договор за продажба или друг договор с нас извън рамките на своята стопанска дейност или извън рамките на независимото упражняване на своята професия. Настоящата Процедура за подаване на жалби защитава потребителя в съответствие с правните разпоредби.

  • Кой е предприемач?

Физическо или юридическо лице, което сключва договор за покупко-продажба или друг договор с нас не като потребител. Ако сте сключили договор с нас като предприемач, разпоредбите на настоящата Процедура за подаване на жалби, които съгласно нея са предназначени за потребители, не се прилагат за вас.

1.3. Какво представлява настоящата Процедура за подаване на жалби

Тази Процедура за рекламации е обвързващ правен документ, който е неразделна част от договора, сключен между Вас и нас въз основа на Вашата поръчка в магазина, и е неразделна част от общите условия. Това означава, че договорът и общите условия за търговия се уреждат от нея. В Процедурата за подаване на жалби ще разберете как можете да се оплачете от дефектни стоки и на какво имате право.

1.4. Можем ли да се договорим за нещо различно от това, което ще намерите в Процедурата за оплаквания?

Да, можем да се договорим и индивидуално в отделно споразумение за покупка или друг договор. Нашите индивидуални договорености имат предимство пред настоящата Процедура за жалби.

2. Какъв е дефектът?

2.1 Дефектът е нашият кошмар. Въпреки че се опитваме да продаваме най-добрите стоки, понякога дефектите са неизбежни. Какво представлява дефект на стока е определено в член 2.2 от Кодекса за жалби за купувачи потребители и член 2.3 от Кодекса за жалби за купувачи предприятия. Изпълнението на друга вещ също се счита за дефект. Дефектите в документите, необходими за използването на стоката, също се считат за дефект.

2.2. Ако сте сключили договор с нас като потребител, ние носим отговорност за това, че стоките:

  1. съответства на договореното описание, вид и количество, както и на качеството, функционалността, съвместимостта, оперативната съвместимост и други характеристики, описани в магазина или договорени между нас;
  2. е подходящ за целта, за която го изисквате и за която сме се договорили;
  3. се доставя с договорените аксесоари, включително опаковка, инструкции за употреба и инструкции за сглобяване или инсталиране, които можете разумно да очаквате;
  4. е годен за целта, за която обикновено се използват стоки от този вид, включително като се вземат предвид правата на трети лица, законодателството, техническите стандарти или промишлените кодекси за поведение, когато няма технически стандарти;
  5. тя е еквивалентна по количество, качество и други характеристики, включително издръжливост, функционалност, съвместимост и безопасност, на обичайните характеристики на стоките от същия вид, които можете разумно да очаквате, включително като се имат предвид нашите публични изявления или изявления, направени от лица в същата договорна верига като нас (напр. производителя), по-специално реклама или етикетиране;
  6. съответства по качество или изработка на мострата или образеца, които сме ви предоставили преди сключването на договора;
  7. ние ще монтираме или инсталираме стоките, ако сме се договорили, че монтирането или инсталирането на стоките ще бъде извършено от нас или от трето лице на наша отговорност; по същия начин ние ще носим отговорност за дефекти на стоките, причинени от неправилно монтиране или инсталиране, което е извършено от вас по силата на договора и дефектът се дължи на дефект в инструкциите, които сме предоставили за стоките.

2.3 Ако сте сключили договор с нас като предприятие, ние носим отговорност за следното:

a)     ще ви доставим в уговореното количество, качество и изработка; ако качеството и изработката не са уговорени, ще изпълним с качество и изработка, подходящи за целта, която е видна от договора, в противен случай обичайни за целта;

(b)     съответства по качество или изработка на мострата или образеца; ако качеството или изработката, посочени в договора и мострата или образеца, се различават, се прилага договорът; ако договорът и мострата определят качеството или изработката по различен начин, но не противоречиво, стоките трябва да съответстват както на договора, така и на мострата или образеца.

3. До кога трябва да предявите рекламация и на какво имате право?

3.1 Първо, нека да разгледаме как се случват нещата когато сключвате договор като потребител.

  1. Ние ще носим отговорност пред вас само за всеки дефект на стоките, който стоките са имали, когато сте ги приели, дори ако този дефект се прояви по-късно. Задълженията ни по гаранцията за качество не се засягат, ако сме ви предоставили тази гаранция в нарушение на закона.
  2. Ако в рамките на 2 години от получаването на стоките се прояви дефект (в случай на продажба на стоки втора употреба в рамките на 1 година), който е бил налице още при получаването им, можете да предявите рекламация за него. В идеалния случай трябва да предявите рекламация за дефекта без неоправдано забавяне след откриването му; най-късно можете да предявите рекламация за него в рамките на давностния срок от 3 години от момента на откриване на дефекта, ако дефектът се е проявил в рамките на 2 години от получаването на стоките (или в рамките на 1 година при продажба на стоки втора употреба). По-късно може да не приемем рекламацията ви.
  3. Ако сте открили дефекта по право, срокът от 2 години (или 1 година за стоки втора употреба), посочен в предходния параграф, не се прилага, докато вие като потребител не можете да използвате стоките.
  4. Ако дефектът на стоките се прояви в рамките на 1 година от получаването им, стоките се считат за дефектни при получаването им, освен ако естеството на стоките или на дефекта не изключва това. Този срок не тече, докато не можете да използвате стоките, ако сте направили основателна рекламация на дефекта. Това означава, че не е необходимо да доказвате, че стоките са били дефектни още при получаването им, ако предявите рекламация в рамките на 1 година от получаването им. Ако дефектът на стоките се прояви след 1 година от получаването им, вместо това трябва да ни докажете, че стоките са били дефектни още при получаването им. В противен случай може да не приемем рекламацията ви.
  5. На какво имате право, когато предявявате рекламация като потребител?
    • На първо място, като потребители, имате право на безплатен ремонт на стоките или доставка на нови стоки без дефект по ваш избор, освен ако избраният начин на отстраняване на дефекта е невъзможен или несъразмерно скъп в сравнение с другия. Ако избраният от вас метод за отстраняване на дефекта е невъзможен или непропорционално скъп в сравнение с другия метод (по-специално като се има предвид значимостта на дефекта, стойността, която стоките биха имали без дефекта, и дали дефектът може да бъде отстранен по другия метод без значителни неудобства за вас), ние можем да отстраним дефекта по другия метод. В качеството си на продавач можем да откажем да отстраним дефекта, ако това е невъзможно или неразумно скъпо, като се има предвид по-специално значението на дефекта и стойността, която стоките биха имали без дефекта.
    • Когато (i) откажем да отстраним дефекта или не успеем да го отстраним в разумен срок след посочването му, така че да не ви причиним значителни неудобства, като се има предвид естеството на стоките и целта, за която сте ги купили, или (ii) от обстоятелствата е очевидно, че че дефектът няма да бъде отстранен в разумен срок или без значителни неудобства за вас, или (iii) дефектът се повтаря, или (iv) дефектът е съществено нарушение на договора, можете да поискате разумно намаление на цената или да се откажете от договора. Разумната отстъпка ще бъде определена като разлика между стойността на стоките без дефект и стоките с дефект, които сме ви предоставили. Не можете да се откажете от договора, ако дефектът на стоките е само незначителен; той се счита за незначителен. Ако се откажете от договора, ние ще възстановим покупната цена без неоправдано забавяне, след като получим стоките или след като ни докажете, че сте изпратили стоките.
  6. Въпреки че не сме изпълнили задълженията си по договора за дефектно изпълнение, не сте длъжни да ни заплатите неизплатената цена на стоките или част от нея.

3.2 Сега нека разгледаме как работят нещата за нас когато сключвате договор като предприятие (например, защото поръчвате стоки за вашия бизнес).

  1. Можете да предявите претенции само за дефекти на стоките, които вече са били налице, когато рискът от повреда е преминал върху вас като купувач, дори ако те са станали видими едва по-късно. Задълженията ни по гаранцията за качество не се засягат, ако сме ви предоставили тази гаранция в нарушение на закона.
  2. Вие сте длъжни да прегледате стоките възможно най-скоро след преминаването на риска от повреда на стоките и да се уверите в техните характеристики и количество. Това означава, че сте длъжни да прегледате лично стоките, които получавате от нас, да проверите стоките за комплектност и целостта на опаковката, както и да проверите правилно и внимателно състоянието на стоките, когато ги получите от превозвача. Ако бъдат открити някакви дефекти или недостатъци, Вие сте длъжни незабавно да уведомите отговорното лице (служител или превозвач) и имате право да не приемете тези стоки. Ако приемете такива повредени стоки, трябва незабавно да опишете повредата в приемо-предавателен или подобен протокол и да ни информирате за това. Неизпълнението на това задължение води до погасяване на правата ви по дефектното изпълнение.
  3. Трябва да възразите срещу очевидни дефекти на стоките без неоправдано забавяне, след като сте могли да ги откриете при своевременен оглед и достатъчна грижа. В противен случай ще загубите възможността ефективно да упражните правата си от дефектното изпълнение в съдебно производство.
  4. Трябва да предявите рекламация за скрити недостатъци без неоправдано забавяне, след като сте ги открили или сте могли да ги откриете при полагане на дължимата грижа, най-късно в срок от две години от получаването на стоките. В противен случай, както в предходния параграф, ще загубите възможността да упражните ефективно правото си за скрити дефекти в съдебно производство.
  5. На какво имате право при рекламация като предприятие?
    • Ако дефектното изпълнение е съществено нарушение на договора, имате право на: (i) отстраняване на дефекта чрез доставка на нова стока без дефект или чрез доставка на липсваща стока; (ii) отстраняване на дефекта чрез ремонт на стоката; (iii) получаване на разумна отстъпка от покупната цена или (iv) отказ от договора.     
    • Дефектът е съществено нарушение на договора, ако към момента на сключване на договора сме знаели или е трябвало да знаем, че не бихте сключили договора, ако бяхте предвидили нарушението.
    • Ако не съобщите за дефекта навреме, дори в случай на дефектно изпълнение, което е съществено нарушение на договора, имате само същите права, както в случай на дефектно изпълнение, което не е съществено нарушение на договора.
    • Ако дефектното изпълнение е несъществено нарушение на договора, имате право: (i) да поискате дефектът да бъде отстранен или (ii) да поискате разумна отстъпка от покупната цена.
    • Ако не успеем или откажем да отстраним дефекта своевременно, имате право да поискате: (i) намаление на покупната цена; или (ii) да се откажете от договора. Не можете да променяте направения от вас избор без наше съгласие.
  6. Дефектът е съществено нарушение на договора, ако сме знаели за него при сключването на договора или трябва да знаем, че не бихте сключили договора, ако бяхте предвидили нарушението. В противен случай нарушението не се счита за съществено.
  7. Ако лошото изпълнение е съществено нарушение на договора, имате право да поискате дефектът да бъде отстранен чрез доставка на нови стоки без дефект или чрез доставка на липсващите стоки, да поискате дефектът да бъде отстранен чрез ремонт на стоките, да получите разумна отстъпка от покупната цена или да се откажете от договора.
  8. Ако дефектното изпълнение е несъществено нарушение на договора, имате право да получите отстраняване на дефекта или разумна отстъпка от цената на стоката.
  9. Рекламацията не ви освобождава от задължението да заплатите цената на стоките. Член 2108 от Гражданския кодекс (Закон № 89/2012 Сб.) не се прилага.

3.3 И накрая, нека да видим какво се отнася за всички клиенти:

  1. Спериодът на дефектиране не трябва да се бърка с полезния живот на стоките, т.е. периодът от време, през който стоките ще запазят при нормална употреба необходимите функции и характеристики предвид естеството на конкретните стоки, включително всяка разумно необходима поддръжка. Клиентът признава, че срокът на експлоатация на стоките за екстремни спортове може да не съответства на срока, посочен за дефекта, тъй като тези стоки могат да бъдат по-силно изложени на износване, което може да се счита за износване, причинено от нормална употреба. Износването, причинено от нормална употреба, не е дефект. Претенцията за нормално износване може да бъде отхвърлена по-специално на основание, че стоката изобщо не е дефектна в истинския смисъл на думата.
  2. На първо място ще трябва да заплатите разходите по иска. Ние обаче ще ви ги възстановим, ако установим, че вината е в нас. Ние обаче не притежаваме златна мина, затова ще ви възстановим само разумните разходи по приетата рекламация. Затова не забравяйте да предявите претенцията си възможно най-скоро.
  3. Можете да поправите дефектния артикул сами или да го възложите на някой друг, само ако сме се съгласили да го направим. В противен случай не сме длъжни да ви възстановим направените разходи. С отстраняването на дефекта ние губим възможността да проверим сами дали стоката наистина е била дефектна и дали следователно рекламацията е основателна. 
  4. Ако имате проблем с начина, по който обработваме рекламацията, ще се радваме да го разгледате първо с нас. Просто се свържете с нас по какъвто и да е начин. Ако сте потребител и желаете да разрешавате спорове извън съда, можете да се обърнете към орган за извънсъдебно решаване на спорове. Това е например Чешката търговска инспекция на адрес www.coi.cz/informace-o-adr. Като алтернатива, като потребител, можете да разрешите спора си онлайн чрез платформата на ЕС за ОРС на адрес www.ec.europa.eu/consumers/odr.
  5. И разбира се, имате право да се обърнете и към съда. Например, ако не сте доволни от начина, по който сме разгледали или дори не сме успели да разгледаме вашата жалба.

4. Какво трябва да направите, ако откриете дефект в стоките?

4.1. Не напразно казват, че е по-лесно да се разбереш с двама души. Свържете се с нас и ни кажете:

  1. какъв е дефектът на изделието или как се проявява той (можете да опишете дефекта и като попълните наличния формуляр тук);
  2. дали желаете да отстраните дефекта, да замените стоката с нова, да се откажете от договора или искате разумна отстъпка;
  3. какво е вашето име и адрес или какво е вашето име, регистрационен номер и седалище (в идеалния случай включете телефон и имейл, за да можем да се свържем с вас по-бързо);
  4. копие от доказателството за покупка (фактура, касова бележка или друг документ) или номера на доказателството, което сме ви дали при сключването на договора, или да докажете по някакъв друг надежден начин, че стоките са закупени и кога са закупени.

Можете да се свържете с нас по всички налични начини. Например, ако живеете в Прага или в близост до нея, можете да ни посетите на нашия адрес за доставка [Gizmania s.r.o., Bubenské nábřeží 306/13, hall no. 27, 170 00 Prague 7 - Holešovice]. В други случаи можете например да ни изпратите имейл на адрес [info@gizmania.cz] и след това да изпратите стоките съгласно параграф 4.2. от Процедурата за подаване на жалби. Въпреки това, разбира се, вие решавате кой метод да предпочетете. Можете да съобщите (упрекнете) за дефекта по всеки доказуем начин. Трябва обаче да имате предвид, че трябва да изберете най-целесъобразния метод за рекламация, тъй като ние сме длъжни да ви възстановим само разумните разходи по признатата рекламация.

4.2 Освен това ще трябва да доставите дефектните стоки без всякакви замърсявания заедно с уведомление за дефект в съответствие с параграф 4.1 от Процедурата за рекламации или без неоправдано забавяне след това. Не е необходимо да изпращате цялата стока, а само дефектната част, освен ако индивидуално не се договорим за друго или не ви поканим да го направите.

4.3 Ако сте потребител, ние ще приемем доставката на стоките за наша сметка, за да отстраним дефекта. Ако това изисква демонтиране на артикул, чието сглобяване е било извършено в съответствие с естеството и предназначението на артикула преди дефектът да стане видим, ние ще демонтираме дефектния артикул и ще сглобим ремонтиран или нов артикул или ще платим разходите за това.

4.4 Веднага след като получим рекламация от вас, нашият авариен екип ще се втурне да разреши всичко възможно най-бързо.  

5. До кога ще разрешим жалбата?

5.1. ако сте потребител, гарантираме, че ще разгледаме жалбата ви в рамките на 30 дни от нейното подаване. В момента, в който получим от Вас цялата информация, изброена в параграф 4.1 от Процедурата за жалби, заедно с дефектните стоки в съответствие с параграф 4.2 от Процедурата за жалби, освен ако жалбата може да бъде уредена без нея. В рамките на този срок ще ви информираме и за уреждането на жалбата. След изтичането на срока можете да се откажете от договора или да поискате разумна отстъпка. Ако не сте потребител, ще се опитаме да направим всичко в рамките на същите срокове, но не гарантираме максимален срок.

5.2 Първоначално ще потвърдим кога вие, като потребител, сте подали жалбата, какво е съдържанието на жалбата, какъв метод на разглеждане на жалбата изисквате и какви данни за контакт сте ни предоставили, за да ви предоставим информация за разглеждането на жалбата. След като всичко е направено, ще получите от нас черно на бяло датата и метода на разглеждане на жалбата, включително потвърждение за ремонта и продължителността на ремонта. Ако не сме в състояние да приемем вашата рекламация, няма да крием от вас причините за това. Напротив, ще ви обясним всичко възможно най-ясно. При договори, които не са сключени с потребители, не сме длъжни да записваме процедурата по рекламация с тези подробности. Въпреки това, ако желаете, ние със сигурност ще предприемем мерки.

5.3 Ако не сме в състояние да разгледаме жалбата в срок, ще се свържем с Вас. Разбира се, само ако разполагаме с Вашия телефонен номер или имейл. От вас ще зависи дали ще издърпате килимчето изпод краката ни и ще се съгласите да удължим срока.

5.4 Ако ни изпратите стоките по пощата, те автоматично ще бъдат изпратени обратно на Вашия адрес, след като рекламацията бъде разгледана.

5.5 Ако не си вземете стоките в разумен срок, след като сме ви уведомили за възможността да си вземете стоките след ремонта, ще имаме право на такса за съхранение в обичайния размер.

6. Гаранция за качество

6.1 Ако ви предоставим гаранция за качество и вие сте потребител, обхватът, условията и начините за упражняване на правото ви по дефектното изпълнение се уреждат приоритетно от информацията, посочена в гаранционния сертификат, който сме длъжни да издадем. Информацията, която не се съдържа в гаранционното удостоверение, и следователно дефектите, които не са обхванати от гаранцията, са предмет на настоящата Процедура за подаване на жалби и на приложимите и действащи законови разпоредби. Гаранцията за качество не засяга правото на потребителя на безплатна правна защита съгласно Гражданския кодекс.

7. Кога не носим отговорност за дефекти?

7.1 Въпреки че винаги ще се опитваме да Ви удовлетворим, в някои случаи не е справедливо да отстраняваме дефекти, за които не носим отговорност. По-специално, рекламацията може да бъде отхвърлена на основание, че артикулът не е дефектен в истинския смисъл на думата. Ето защо, в частност, ние не носим отговорност за дефекти на стоки, ако:

  1. дефектът е причинен от вас или от някой, на когото сте позволили да използва стоките (например, като не сте спазили инструкциите, налични, наред с други неща, в магазина Scootpedia, при използването на стоките и в резултат на това е възникнал дефектът), и/или
  2. е износване, причинено от нормалната употреба на стоките или, в случай на стоки втора употреба, износване, съответстващо на степента на предишната им употреба; под такова нормално износване можете да си представите например ситуация, при която стоките могат да служат за целта, за която са предназначени, но в резултат на употребата им техният външен вид се е променил или ефективността им е леко намалена.

8. Всичко, което свършва добре, е добре

8.1 Правните отношения между нас и вас, произтичащи от договор за продажба или друг договор, се уреждат от правото на Чешката република, като се изключват правилата на международното частно право. Ние изрично изключваме прилагането на Конвенцията на ООН за договорите за международна продажба на стоки. Този избор на право не засяга правата, които може да имате като потребител по силата на правото, което в противен случай би се приложило към нашите правоотношения.

8.2 Всички спорове, произтичащи от договора, ще бъдат разрешавани от нас пред съдилищата на Чешката република, компетентни по местонахождението на нашия регистриран офис. Този избор на компетентност на съда не се прилага за потребители.

8.3 Ако някоя от разпоредбите на настоящата Процедура за подаване на жалби е или стане невалидна или неефективна, невалидната разпоредба се заменя с разпоредба, чието значение е възможно най-близко до невалидната или неефективната разпоредба. Недействителността или неефективността на една разпоредба не засяга действителността на останалите разпоредби.

8.4 В качеството си на Продавач не сме обвързани с никакъв кодекс на поведение по смисъла на член 1820, параграф 1, буква н) от Гражданския кодекс.

8.5. Прилагаме настоящия Кодекс за рекламации към всички договори, които сключваме с клиенти, считано от 06.01.2023 г.